Vi är branschledande på kravhantering

Borås Elnät AB har under en längre tid arbetat intensivt med att stötta de kunder som är sena med sin betalning och lyckats så väl att vi nu anses vara branschledande inom kravhantering. Närmare 96 procent av de ärenden som gick till inkasso löstes.

– Det är givetvis fantastiskt roligt att vara bäst i klassen på detta. Det är en bekräftelse på att vi gör rätt, men framför allt är det en vinn-vinn-situation där både vi som bolag och slutkunden går stärkta ur en tråkig situation, säger Jeanette Jonsson, kundtjänstchef.

Arbetet har genomförts i samarbete med vårt inkassobolag Intrum. Tydliga rutiner med korta ledtider och personlig kommunikation har varit centralt. För våra kunder har det bland annat inneburit att de blir uppringda, när fakturan förfallit.

– Det finns många olika anledningar till att man missar att betala en faktura eller hamnar i en tråkig ekonomisk situation, det är inget konstigt med det. Men det känns alltid bättre att ställa krav på betalning genom öppen och respektfull dialog. Och om det dessutom visar sig att resultatet blir bättre av det är det ju bara att glädjas åt väl utfört arbete.