Vanliga frågor

Frågor om betalning

Jag vill betala min faktura via internet, vilket är mitt OCR-nummer?

OCR-numret är detsamma som fakturanumret som du hittar längst upp till höger på din faktura. Det består av 10 siffror.

Hur betalar jag från utlandet?

Alla våra kontouppgifter hittar du under Din faktura.

Hur anmäler jag autogiro?

Du kan anmäla via din internetbank eller så tar du kontakt med vår kundservice, så skickar de ut en blankett till dig.

Jag har autogiro, men ni har inte dragit några pengar?

Ta kontakt med din bank och hör med dem om summan fanns på ditt konto på förfallodagen.

Hur anmäler jag e-faktura?

Mer information om e-faktura  hittar du här.

Varför har jag fått en påminnelse trots att jag har betalat fakturan?

Kontrollera att du angivit rätt OCR-nummer och belopp på din inbetalning – båda uppgifterna finns på din faktura. Det kan också bero på att du betalt sent och att vi hunnit skicka ut påminnelserna innan din betalning registrerats.

Har du gjort allting rätt så kontakta vår kundtjänst så löser vi problemet.

Vad händer om jag inte kan betala fakturan på förfallodagen?

Om du inte kan betala fakturan på förfallodagen kan du ringa kundservice för att få anstånd. En bedömning görs och eventuellt kan du få vänta med betalningen en månad. Om anstånd inte beviljas går ditt ärende vidare till inkasso om du inte betalar efter en första påminnelse.

Frågor om fakturan

Hur ofta kommer elnätsfakturan?

Elfakturan kommer varannan månad runt den 15:e, med förfallodag kring det kommande månadsskiftet.
Vissa kunder med hög förbrukning, till exempel om man har villa med eluppvärmning, får fakturan månadsvis.

När kommer min första elnätsfaktura?

Bor du i lägenhet får du fakturan varannan månad, men när du är nyinflyttad kan du hamna mellan debiteringarna och därmed få en faktura på en något längre eller kortare period. Det kan alltså ta olika lång tid tills du får din första faktura, men därefter kommer den varannan månad.

Bor du i villa och använder mycket el kan du få fakturan varje månad. Kontakta oss för att ändra till månadsfaktura.

Varför är fakturan daterad i början av månaden, men kommer inte till mig förrän runt den 15:e?

Vi skickar mellan upp till 40 000 st räkningar varje månad, och det tar två dagar att trycka och kuvertera dessa. För att hålla nere portokostnaden så använder vi oss av B-post, som då tar tre dagar för att nå mottagaren. Denna handläggningstid gör att det tar minst sju dagar innan räkningen delas ut i din brevlåda.
Om du istället väljer elektronisk faktura, får du räkningen någon dag tidigare, direkt i din internetbank.

Kan jag påverka mitt elnätspris?

Elnätspriset är baserat på storleken på din huvudsäkring. Det innebär att en höjning eller sänkning av huvudsäkringen påverkar ditt pris. Det är viktigt att huvudsäkringen är dimensionerad för din elanvändning. Anlita en behörig elinstallatör om du vill ändra huvudsäkring.

Frågor om ändring och uppsägning av abonnemang

Jag ska flytta, hur gör jag med min el?

Du tar kontakt med vår kundtjänst på 033-35 72 00, anmäler via vår hemsida eller skickar e-post till kundtjänst på kund@boraselnat.se. Läs mer under Ditt abonnemang.

Jag ska flytta, vad behöver jag göra?

Flyttanmälan ska göras 30 dagar i förväg, läs mer om flyttanmälan här.

Jag har flyttat men har ändå fått en faktura för den gamla bostaden?

Det kan bero på att du har glömt att anmäla flyttning till oss, klicka här för att läsa om hur det går till.

Har du gjort en flyttanmälan till oss kan fakturan vara en flyttfaktura, alltså den sista fakturan du får för denna adressen. I övre vänstra hörnet på framsidan av fakturan står det i så fall Flyttfaktura.

En annan anledning kan vara att fakturan som du fått skapades före du anmälde flyttning till oss. Genom att kontakta kundservice kan vi kreditera denna faktura och göra en ny där flyttavläsning är med.

Vad händer om jag inte anmäler min flytt i tid?

Du står som betalningsansvarig till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.

Tar ni ut någon flyttavgift?

Vi tar ut en avgift på 295 kronor vid flytt.

Hur går jag tillväga vid en skilsmässa?

Elnätsabonnemanget ska stå på betalningsansvarig, det vill säga den som bor kvar i bostaden. Hör av dig till vår kundtjänst så ändrar vi våra uppgifter om det behövs.

Hur går jag tillväga vid dödsfall?

Ta kontakt med vår kundtjänst, så hjälper vi dig.

Övrigt

Hur ofta läser ni av min elmätare?

Vi läser av alla mätare varje månad och skickar en faktura på den exakta användningen för den senaste perioden. Värdena skickas automatiskt från oss från mätarna.

Måste jag ha Borås Elnät, som nätleverantör?

Bor du i Borås, inom vårt nätområde, så måste du har Borås Elnät som nätleverantör, det går inte att välja bort. Däremot kan du välja vilken elleverantör du vill ha. Läs mer om att välja elhandelsföretag här.

Vad ingår i elnätsavgiften?

Elnätsavgiften täcker kostnaden för investeringar, drift och underhåll av det nät som krävs för att elen ska nå från kraftanläggningen där den tillverkas fram till din bostad. Elnätet i Borås är totalt cirka 170 mil långt och vi har 7 mottagningsstationer, 425 nätstationer och 4 400 kabelskåp. Dessutom ingår övervakning och beredskap 24 timmar om dygnet, årets alla dagar.

Vart vänder jag mig när det gäller vatten och fjärrvärme?

Vatten och fjärrvärme hanteras av Borås Energi och Miljö AB. Du når dem på tel. 020–97 13 00.