Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innebär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information under vår sida om GDPR.

Faktura och betalsätt

Du kan välja att betala din faktura på flera olika sätt. Vi rekommenderar dig att betala digitalt,  vilket är ett enkelt och hållbart sätt att betala räkningar på.

E-faktura

Fakturan kommer direkt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna med ett klick, så ser banken till att fakturan blir betald i tid. Anmäl e-faktura till din internetbank. 

Autogiro

Betalar du med autogiro förs avgiften automatiskt över från ditt konto till Borås Elnät AB på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att beloppet finns tillgängligt på ditt konto bankdagen före.

Anmäl autogiro via din bank

Du anmäler autogiro via din internetbank. Du kan göra på följande sätt:

  1. Anmäl dig för autogiro via din internetbank, ta kontakt med din bank för mer information.
  2. Använd vår digitala tjänst för att göra anmälan till autogiro.
  3. Kontakta vår kundtjänst, om du vill att vi skickar en autogiroblankett till dig. Skicka sedan tillbaka den ifyllda blanketten till oss: Borås Elnät AB, Box 1714, 501 17 Borås.

Kivra

Fakturan kommer direkt till ditt Kivra-konto. Du kan ladda ner Kivras app för att få en översikt av dina fakturor. Du anmäler dig som användare via Kivras webbplats. Då får vi automatiskt ett meddelande om att du är anmäld.

Pappersfaktura

Fakturan kommer hem till dig med posten. Om du inte väljer fakturasätt är pappersfaktura standard.

Samfakturering med Borås Elhandel

Köper du din el från Borås Elhandel får du en gemensam faktura från oss båda. På fakturan ser du både kostnaden för elnät och den el som du använt. Köper du din el från något annat elhandelsföretag får du en separat faktura från dem.

Obetald faktura

Betalar du inte din faktura i tid skickar vi ut en påminnelse. Det sker cirka en vecka efter förfallodagen. I samband med detta får du en påminnelseavgift på 60 kr, som läggs på nästa faktura. Vi tar även ut dröjsmålsränta. Om du därefter inte betalar din faktura skickar vi ärendet vidare till inkasso.

När kommer min faktura?

Din elnätsfaktura kommer normalt varannan månad. Vill du hellre få den varje månad kan du kontakta vår kundtjänst. Vissa kunder med hög elförbrukning får automatiskt fakturan varje månad. Fakturan når dig i mitten av månaden och förfaller följande månadsskifte (betalningsvillkor 20 dagar).

Övriga uppgifter

  • Vårt bankgironummer är 5061-0229.
  • OCR-numret är detsamma som fakturanumret och består av tio siffror.
  • Gör du en betalning från utlandet, använder du följande uppgifter:
    Bank: Nordea
    Bic: NDEASESS
    IBAN SE45 9500 0099 6026 0460 0813

Vanliga frågor & svar

Jag vill betala min faktura via internet, vilket är mitt OCR-nummer?

OCR-numret är detsamma som fakturanumret som du hittar längst upp till höger på din faktura. Det består av tio siffror.

På min faktura står det att jag betalar energiskatt. Vad betyder det?

Energiskatt är en skatt som alla betalar via sitt elnätsbolag. Det är en skatt för elen som du använder. Denna skatt låg tidigare på elhandelsföretagen, men sedan januari 2018 tas skatten ut genom ditt elnätsbolag.

Varför har jag så hög elräkning?

Det kan bero på olika orsaker. Generellt ökar elanvändningen i hemmen lite för varje år. Det beror oftast på att vi köper mer elektronisk utrustning. Den största delen av den el du använder går till uppvärmning, som till exempel golvvärme, bubbelbad, extra element eller handdukstork. Följ din elanvändning via mina sidor eller vår app. Där kan du enkelt se vad som drar mest ström.