Faktura och betalsätt
Du kan välja att betala din faktura på flera olika sätt. Vi rekommenderar dig att betala digitalt, vilket är ett enkelt och hållbart sätt att betala räkningar på.
E-faktura
Fakturan kommer direkt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna med ett klick, så ser banken till att fakturan blir betald i tid. Anmäl e-faktura till din internetbank.
Autogiro
Betalar du med autogiro förs avgiften automatiskt över från ditt konto till Borås Elnät AB på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att beloppet finns tillgängligt på ditt konto bankdagen före.
Anmäl autogiro via din bank
Du anmäler autogiro via din internetbank. Du kan göra på följande sätt:
- Anmäl dig för autogiro via din internetbank, ta kontakt med din bank för mer information.
- Använd vår digitala tjänst för att göra anmälan till autogiro.
- Kontakta vår kundtjänst, om du vill att vi skickar en autogiroblankett till dig. Skicka sedan tillbaka den ifyllda blanketten till oss: Borås Elnät AB, Box 1714, 501 17 Borås.
Kivra
Vi är anslutna till Kivra. Om du startar ett konto hos Kivra får vi automatiskt ett meddelande om att du är anmäld och dina kommande fakturor från oss skickas direkt till ditt Kivrakonto. Du kan ladda ner Kivras app för att få en översikt av dina fakturor.
Om du inte längre vill ha våra fakturor till Kivra kan du enkelt ta bort oss som avsändare. Det gör du under inställningar i ditt Kivrakonto på Kivras webbplats. Observera att om du redan har e-faktura fortsätter dina fakturor att komma som e-fakturor direkt till din bank, även om du skaffar Kivra.
Pappersfaktura
Fakturan kommer hem till dig med posten. Om du inte väljer fakturasätt är pappersfaktura standard.
Samfakturering med Borås Elhandel
Köper du din el från Borås Elhandel får du en gemensam faktura från oss båda. På fakturan ser du både kostnaden för elnät och den el som du använt. Köper du din el från något annat elhandelsföretag får du en separat faktura från dem.
Obetald faktura
Betalar du inte din faktura i tid skickar vi ut en påminnelse. Det sker cirka en vecka efter förfallodagen. I samband med detta får du en påminnelseavgift på 60 kr, som läggs på nästa faktura. Vi tar även ut dröjsmålsränta. Om du därefter inte betalar din faktura skickar vi ärendet vidare till inkasso.
När kommer min faktura?
Din elnätsfaktura kommer normalt varannan månad. Vill du hellre få den varje månad kan du kontakta vår kundtjänst. Vissa kunder med hög elförbrukning får automatiskt fakturan varje månad. Fakturan når dig i mitten av månaden och förfaller följande månadsskifte (betalningsvillkor 20 dagar).
Övriga uppgifter
- Vårt bankgironummer är 5061-0229.
- OCR-numret är detsamma som fakturanumret och består av tio siffror.
- Gör du en betalning från utlandet, använder du följande uppgifter:
Bank: Nordea
Bic: NDEASESS
IBAN SE45 9500 0099 6026 0460 0813
Vanliga frågor & svar
Jag vill betala min faktura via internet, vilket är mitt OCR-nummer?
OCR-numret är detsamma som fakturanumret som du hittar längst upp till höger på din faktura. Det består av tio siffror.
På min faktura står det att jag betalar energiskatt. Vad betyder det?
Energiskatt är en skatt som alla betalar via sitt elnätsbolag. Det är en skatt för elen som du använder. Denna skatt låg tidigare på elhandelsföretagen, men sedan januari 2018 tas skatten ut genom ditt elnätsbolag.
Varför har jag så hög elräkning?
Det kan bero på olika orsaker. Generellt ökar elanvändningen i hemmen lite för varje år. Det beror oftast på att vi köper mer elektronisk utrustning. Den största delen av den el du använder går till uppvärmning, som till exempel golvvärme, bubbelbad, extra element eller handdukstork. Följ din elanvändning via mina sidor. Där kan du enkelt se vad som drar mest ström.
Är ni anslutna till Kivra?
Ja, det är vi! Det innebär att om du skaffar ett konto hos Kivra, för exempelvis covidpass, skattedeklaration eller myndighetspost, så kommer dina kommande fakturor från oss automatiskt att skickas dit. Undantaget är om du redan har e-faktura. Då fortsätter dina fakturor att komma som e-fakturor direkt till din bank, även om du skaffar Kivra.
Jag vill inte ha mina fakturor från er skickade till Kivra, hur gör jag?
Det kan du lösa enkelt genom att logga in på ditt konto hos Kivra. Gå sedan in under inställningar och avsändare. Där väljer du att plocka bort Borås Elnät AB som avsändare. Observera att även om du tar bort appen från din telefon eller padda, är ditt konto fortfarande aktivt och används av de myndigheter som är kopplade till Kivra. Om du gör ändringar eller säger upp ditt konto hos Kivra kan det ta några veckor innan det slår igenom. Mer information om hur det fungerar finns på Kivras webbplats.